Social Media

Social media, wie kent het niet. We kunnen er tegenwoordig niet meer omheen. Het nieuws heeft nog niet plaatsgevonden of het staat al op Facebook, Twitter of Instagram.

Doordat deze netwerken zo populair zijn is het bereik ook heel erg groot. U kunt op een redelijk simpele manier heel veel klanten/uw doelgroep bereiken.

Nu komt daar iets meer bij kijken dan alleen een facbook accountje aanmaken en wat foto’s delen. Aan de inzet van Social Media gaat over het algemeen een goed social plan vooraf. Waar gaan we social voor inzetten? Wordt het een communicatie kanaal, een sales kanaal of gebruiken we het als webcare/aftersales? Het is bijna onmogelijk om 1 account voor al deze verschillende manieren te gebruiken. Op kleine schaal is dit mogelijk, wordt het kanaal groter dan wordt dat vaak problematisch.

Het volgende probleem bij Social is is dat het moeilijk te sturen valt. Je bent bijna altijd afhankelijk van buitenstaanders (in dit geval dus de doelgroep). Er zijn veel gevallen bekend van bedrijven die zijn gestart met bijvoorbeeld een Facebook pagina maar dit door de populariteit niet meer aan konden. Het slokte te veel tijd op en het management wilde geen extra krachten in dienst nemen om dit Facebook account te beheren. Ondergaan aan je eigen succes dus.

social media

Social media doelen stellen

Om te zorgen dat dit niet gebeurt is het belangrijk om van te voren je doelen te stellen en, nog belangrijker, naar deze doelen toe te werken. Social media zelf is niet het doel maar alleen een middel om het doel te behalen. Je doel moet nooit zijn om 10.000 likes te behalen. Wanneer deze 10.000 likes geen omzet opleveren zijn het loze likes. Liever 100 likes waar klanten uit komen dan 10.000 waar niets uit komt.

Ik kan jullie helpen bij het opstellen van een gedegen social plan, het opzetten van de verschillende kanalen en het helpen met deze te onderhouden. Het doel is om op den duur dit zelf te kunnen doen. Stuur mij een e-mail en ik neem vrijblijvend contact met u op.