LinkBuilding

Omdat linkbuilding nog steeds erg belangrijk is zal ik jullie in dit artikel stap voor stap de verschillende manieren van linkbuilding uitleggen. Linkbuilding is niet moeilijk maar als je het verkeerd aanpakt is het zonde van de tijd omdat het weinig tot niets zal opleveren.

Verschillende manieren om links te krijgen:

In het kort kun je 6 manieren onderscheiden om links te krijgen:

  1. Je eigen site inschrijven op directories zoals startpagina en overzichtspagina’s
  2. Links ruilen met andere sites
  3. Social media inzetten om links te krijgen
  4. Gastartikelen schrijven voor andere sites.
  5. Link earning
  6. Kopen van links.

Kopen van Links

Ik start direct met de laatste uit het rijtje. Het kopen van links. Hier kan ik kort over zijn. Doe dit NIET! Ze worden nog steeds veel aangeboden. Je betaald 50 cent per link maar je hebt geen idee waar die wordt geplaatst en op wat voor manier. Je bent dus totaal de controle kwijt. De kans dat Google er achter komt is ook zeer reëel en je krijgt er een flinke penalty voor. Dat risico wil je echt niet lopen. Geloof me, er zijn grote bedrijven failliet gegaan doordat ze niet meer werden getoond op Google door dit soort praktijken.

Je site inschrijven bij directories

Dit is een langlopend en tijdrovend proces. Maar vooral bij een net nieuwe site werpt dit wel zijn vruchten af. Doordat je per site telkens je eigen website moet aanmelden kost dit veel tijd. Nadeel is dat de directories vaak niet heel erg hoog aangeschreven staan bij google en door de vele links heeft jouw link weinig waarde. Maar alle beetjes helpen!

Links ruilen met andere sites

Dit zie je vaak gebeuren, je krijgt een mailtje met de vraag om een link te ruilen. Dit kan op zich niet veel kwaad maar een zogenaamde re-link (van de ene naar de andere site en terug) heeft voor Google niet veel waarde. Let daarop als je een link aanbieding krijgt.

Gastbloggen

Gastbloggen is altijd interessant. Zorg dat je een uniek en goed artikel schrijft over jouw dienst of product. Dit plaats je/laat je plaatsen op andere sites die over jouw onderwerp gaan. In de tekst laat je uiteraard 1 of 2x een link naar jouw site terug komen. Een erg goede manier om links te verzamelen.

Social media inzetten

Doordat mensen op social media over jouw product of website gaan praten ontstaat er een linkprofiel op social media. Dit zijn vaak No-follow links maar toch ziet google deze links en zal hij ze mee laten tellen.

Link earning

De laatste in het rijtje is meteen ook de belangrijkste. Link earning betekent dat je links verdient doordat jouw site zo interessant is dat andere zelf naar jou gaan linken zonder tegenprestatie. Hier hoef je dus zelf niets voor te doen. Dit kan je bereiken door bijvoorbeeld een autoriteit te worden op een bepaald gebied, het maken van infographics, een forum of blog te starten of interessante artikelen te delen.

Er zijn veel verschillende type links. Deze zal ik een andere keer bespreken.

10 Google Adwords tips

Zoekmachine marketing (SEM, Search Engine Marketing) is hot. Elke ondernemer en elk bedrijf heeft er weleens bij stilgestaan. Adverteren op Google is voor veel bedrijven geen onbekend verschijnsel meer. Adwords wordt ingezet voor zowel Sales als Branding. Het werkt zowel voor B2C als B2B. Een groot deel van die organisaties geeft SEM uit handen aan gespecialiseerde bedrijven zoals Toomba. Daarnaast zijn er ook genoeg bedrijven die zelf de kennis hebben om de Google Adwords campagnes zelf op te zetten, te onderhouden en te monitoren. Behoor jij tot deze groep, of wil je er mee starten? Dan geef ik je hier de 10 beste tips voor het zelf oppakken van Google Adwords.

Korte Adwords introductie:

Heel kort wil ik even Adwords introduceren bij jullie voor wanneer je nog niet precies weet wat het is. Google adwords is het advertentieplatform van Google en werkt via een veiling methode. Binnen Adwords is het mogelijk om op zoekwoorden te bieden. Laten we het uitleggen aan de hand van een voorbeeld. Je hebt een bedrijf in sportschoenen en wil graag adverteren op Google. Voor jezelf selecteer je een aantal zoekwoorden waar jij op gevonden zou willen worden. Bijvoorbeeld het zoekwoord Sportschoen.
Dit zoekwoord koppel je aan een zelf verzonnen/geschreven advertentie. Dit zoekwoord geef je een bepaald bod mee. Bijvoorbeeld 1 euro. Wanneer de veiling gaat draaien, dit is elke keer wanneer een consument op het zoekwoord sportschoen zoekt binnen google, wordt jouw zoekwoord meegenomen. Wanneer je bod hoog genoeg is wordt je getoond. Afhankelijk van de hoogte van dit bod sta je op de 1e, 2e, 3e, ezn plaats. In het voorbeeld hieronder is het zoekwoord Sportschoen en staat dit bedrijf op de 3e plaats.

1 Structuur binnen het account:

Een goede basis en dus structuur binnen je Adwords account is belangrijk. Wanneer dit in het begin direct goed wordt opgezet zal je in de toekomst hier profijt van hebben. Wat wij vaak zien is een account waar 1 advertentie groep onder zit met een hele lange lijst aan zoekwoorden met 1 advertentie tekst. Hierdoor raak je het overzicht kwijt en zijn de zoekwoorden niet afgestemd op de advertentie tekst. Dit kan ten koste gaan van je Quality Score (dit zal ik nog uitleggen verderop in het artikel).

Een goede account structuur ziet er als volgt uit. Dit is een voorbeeld voor een bloemenzaak:

Adwords

Adwords

Bron: Adwords

De voordelen van een account dat is opgesteld zoals bovenstaande:
– Eenvoudig en overzichtelijk
– Budgetten zijn per product te beheren (de blauwe campagnes)
– Advertentieteksten die relevant zijn voor de zoekwoorden en dus zorgen voor een     hogere Quality Score en conversiepercentage.

Je zult in het begin wat langer bezig zijn om een account op deze manier in te richten maar in de toekomst zul je hier zeker profijt van hebben. Natuurlijk is het ook mogelijk om deze structuur op te pakken wanneer je al een draaiend account hebt.

2 De juiste instellingen

Naast het inrichten van de structuur is het belangrijk om te kijken naar de juiste instellingen van het account en van de campagnes. In principe kan je per campagne die je gemaakt hebt apart de instellingen aanpassen. Omdat ik in dit artikel niet te diep wil ingaan op de stof houd ik het bij een aantal tips in het instellingen deel van Adwords. Mocht je diepere informatie willen over bijvoorbeeld het type campagne die je moet selecteren kun je altijd contact met ons opnemen. Wij helpen je graag.

Het eerste wat je aanpast is het kopje Talen onder de Locatieopties (geavanceerd). Deze staat standaard ingesteld op Nederlands. Deze instelling kun je het beste wijzigen naar in ieder geval Nederlands en Engels. Waarom? Adwords kijkt naar 3 punten om te bepalen welke taal een gebruiker te zien moet krijgen:
– Het domein (.nl, .com, .be, enz)
– De taal van het zoekwoord
– Het IP-adres van de gebruiker

Door Engels aan te zetten sluit je dat deel van de bezoekers niet uit.

Let op: dit gaat alleen om Taal. Niet om Locaties. Locaties gaat echt om de locatie waar de bezoeker zich bevindt. Daarover hieronder meer.

3 Targeting op locatie

Targeting op locatie kan op 2 verschillende manieren. Het in- en uitsluiten van bepaalde locaties. Als voorbeeld: je hebt een kaaswinkel in het centrum van Groningen en wilt graag meer klanten trekken met Google Adwords. De kans dat mensen uit Amsterdam of Maastricht naar groningen komen om kaas te kopen is nihil. Je wilt dus niet dat je ver buiten Groningen nog wordt getoond. Bij locaties kies je dan dus Groningen als zoekgebied. Je kunt hier kiezen tussen Groningen stad, provincie of gemeente. In dit geval zou gemeente de beste keuze zijn.

Target op Locatie

Target op Locatie

Op deze manier kun je ook plaatsen uitsluiten. Als je bijvoorbeeld wel in de provincie Groningen wil adverteren maar niet in de plaats Groningen zelf omdat je daar toch al genoeg naamsbekendheid hebt kun je Groningen provincie targetten en Groningen Plaats uitsluiten.

4 Targetten op tijd

Net zoals bij locaties is het ook mogelijk om op bepaalde tijden te adverteren. Standaard wordt je advertentie de hele dag getoond. Dit is voor veel bedrijven ook de juiste instelling. Maar stel nou dat je een afhaalchinees bent en alleen open bent op vrijdag-, zaterdag- en zondagavond? Dan heb je er niets aan dat mensen op maandag om 10 uur in de ochtend jouw advertentie zien.

Onder het kopje Geavanceerde Instellingen vind je Planning: startdatum, einddatum, advertentieplanning. Die laatste is daarin belangrijk.
Hier kun je een planning aangeven op welke dagen en tussen welke tijden je advertentie wordt getoond. In het geval van de chinees is het dus handig om dit alleen te tonen op vrijdag, zaterdag en zondag tussen 16.00 en 22.00 uur. Dit zullen waarschijnlijk de tijden zijn dat mensen chinees gaan bestellen.

Target op tijd

Target op tijd

5 Testen met advertenties

 

Vaak zien we bij onze klanten dat ze in elke advertentiegroep maar 1 advertentie hebben staan. Wij adviseren om altijd minimaal 2 advertenties in te zetten per advertentiegroep. Waarom? Het is belangrijk om verschillende advertenties te testen. Omdat we binnen adwords willen streven naar perfectie en zo veel mogelijk conversies is het goed om met verschillende opties te testen. Naar aanleiding van de resultaten per advertentie kun je precies zien wat wel en wat niet werkt voor jouw doelgroep. Op basis daarvan kun je verder optimaliseren.

6 Werken met de zogenaamde Extensies

Er bestaan binnen adwords tegenwoordig een groot aantal verschillende Advertentie-Extensies:
– Extensies voor Sitelinks
– Highlight-extensies
– Extensies voor website informatie
– Oproepextensies
– Berichtextensies
– Locatie-extensies
– Locatie-extensies voor partners
– Prijsextensies
– App-extensies
– Recensie-extensies

Om niet te ver uit te wijden zal ik alleen de Extensies voor Sitelinks (site extensies) hier behandelen.

We starten met het laten zien van de sitelinks van Nike:

Sitelinks van Nike

Sitelinks van Nike

Zoals je ziet staan de sitelinks hier in het groene kader. Site links staan voor extra links die linken naar andere paginas op je website. Deze hebben 2 voordelen:
1. De bezoeker kan zelf kiezen naar welke pagina hij toe gaat en komt dus direct op de juiste landingspagina.
2. Doordat je advertentie meer ruimte in beslag neemt is deze beter zichtbaar en springt hij er uit boven de concurrentie.

Wanneer je deze sitelinks instelt is het goed om na te denken over de 4 of 5 belangrijkste producten of diensten die je aanbiedt of wilt adverteren. Zet deze in de site links.

7 Longtail vs shorttail

Misschien heb je nog nooit gehoord van deze termen. Dat is niet erg. Het zijn “dure” worden om de lengte van de zoekwoorden aan te duiden. Als voorbeeld voor webshop in grasmaaiers:

Shorttail:
– Grasmaaier kopen
– Elektrische grasmaaier
– Handmaaier
Longtail:
– Gardena T430HG Electrische maaier
– Wolf Garten H76 Zitmaaier kopen
– Viking RT65 Bosmaaier vergelijken

Wat je ziet is dat de shorttail woorden zich vooral in de oriënterende fase bevinden en de Longtail al meer in de beslissings-/koopfase. Het is volledig aan de adverteerder in welke fase hij zich wil bevinden. Over het algemeen wil je altijd in de Longtail fase vindbaar zijn omdat daar een groot deel van de conversies vallen. Of je ook in de shorttail vase wilt adverteren hangt grotendeels af van je budget. Het zoekvolume op die woorden is veel groter waardoor er meer budget nodig is. Heb je een kleiner budget focus je dan op de longtail zoekwoorden.

Long en Short tail zoekwoorden

Long en Short tail zoekwoorden

8 De 4 verschillende zoekwoord types

Wanneer je de zoekwoorden gaat invoeren zijn er 4 verschillende types te onderscheiden met voorbeelden:
Brede zoekwoorden:
Breed zoeken is de standaard zoekoptie. Advertenties kunnen worden weergegeven voor zoekopdrachten die spelfouten, synoniemen, gerelateerde zoekopdrachten en andere relevante varianten bevatten.
– Voorbeeldzoekwoord: dameshoeden
– Voorbeeldzoekopdracht: vrouwenhoeden kopen

Breed met een modifier:
Advertenties kunnen worden weergegeven voor zoekopdrachten die de aangepaste term bevatten (of sterk gelijkende varianten ervan, maar geen synoniemen), ongeacht de volgorde.
– Symbool: +zoekwoord
– Voorbeeldzoekwoord: +dames +hoeden
– Voorbeeldzoekopdracht: hoeden voor dames

Woordgroep zoekwoorden:
Advertenties kunnen worden weergegeven voor zoekopdrachten die een woordgroep of sterk gelijkende varianten van die woordgroep zijn.
– Symbool: “zoekwoord”
– Voorbeeldzoekwoord: “dameshoeden”
– Voorbeeldzoekopdracht: hoeden voor dames kopen

Excact zoeken:
Advertenties kunnen worden weergegeven voor zoekopdrachten die een exacte term of sterk gelijkende varianten van die exacte term zijn.
– Symbool: [zoekwoord]
– Voorbeeldzoekwoord: [dameshoeden]
– Voorbeeldzoekopdracht: dameshoeden

De keuze van het type zoekwoord is ook weer afhankelijk van je budget. De regel is: hoe breder het zoekwoord hoe vaker de advertentie wordt getoond op zoekopdrachten waar je eigenlijk niet op gevonden wilt worden. Wij raden eigenlijk altijd af om alleen op Brede zoekwoorden in te zetten omdat er te veel niet relevante zoekopdrachten tussen zullen zitten. De overige kunt je uiteraard wel gebruiken. Kijk goed welke het beste bij het product past.
9 Uitsluitingswoorden

Naast gewone zoekwoorden is het mogelijk om bepaalde zoekwoorden uit te sluiten. Dit kan handig zijn als blijkt dat er binnen je gestelde zoekwoorden ook zoekopdrachten zitten die totaal niet passen bij jouw product. Een mooi voorbeeld: je bent een reisorganisatie en verkoop cruises. Je wilt dus gevonden worden op Cruise Amerika. Na verloop van tijd zie je dat je ook wordt gevonden op Tom Cruise. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Je sluit dan het woord Tom uit. Op die manier wordt elke zoekopdracht met Tom eruit gefilterd. Een deel van de uitsluitingswoorden weet je zelf wel. Het andere deel is redelijk makkelijk te vinden.

Sinds een tijdje geeft google al suggesties aan wanneer je een zoekwoord invoert in de zoekmachine.

Uitsluitingswoorden

Uitsluitingswoorden

Zoals je hierboven ziet is bijvoorbeeld ook Control een uitsluitingswoord. Want je wilt niet gevonden worden op Cruisecontrol. Dit is een goede manier om achter nieuwe uitsluitingswoorden (en uiteraard ook gewone zoekwoorden) te komen.

10 Quality score

De quality score (kwaliteitsscore) kunt in je adwords account vinden onder het kopje zoekwoorden. Wanneer dat niet het geval is dien je deze nog toe te voegen. Ga naar Kolommen, klik op kolommen aanpassen, zoek onder Kenmerken naar de Kw.score en druk op de 2 pijltjes er achter. Druk nu op Toepassen. Nu staat de kwaliteitsscore er ook bij.

De kwaliteitsscore gaat van 1 t/m 10 waarbij 10 uiteraard het beste is. Kort gezegd is de kwaliteitsscore een schatting van adwords van de kwaliteit van de advertenties, zoekwoorden en landingspagina’s. Hoe relevanter de landingspagina’s zijn voor de bezoeker hoe hoger de kwaliteitsscore. Een voorbeeld. Je hebt een webshop in grasmaaiers en hebt een campagne voor Gardena maaiers. Binnen deze campagne loopt een advertentiecampagne voor de Gardena T430HG Electrische maaier. De zoekwoorden zijn uiteraard afgestemd op deze campagne maar de pagina waar de bezoeker op land is de homepage. Dit is voor de bezoeker niet relevant en de advertentie zal dus een lagere kwaliteitsscore krijgen. Hetzelfde geldt voor zoekwoorden die niet overeenkomen met de advertentietekst. Een advertentie tekst over kunstgras met als zoekwoorden grasmaaiers van Gardena zal nooit een hoge kwaliteitsscore krijgen. Daarnaast zal de CTR (aantal vertoningen gedeeld door aantal kliks) erg laag zijn omdat mensen niet op zoek zijn naar kunstgras.
Het voordeel van een hoge kwaliteitsscore is dat je minder gaat betalen. Hieronder weergegeven in een afbeelding:

Kwaliteitscore

Kwaliteitscore

Hier zie je duidelijk dat het loont om aandacht te besteden aan je kwaliteitsscore. Dit kan je erg veel geld besparen. Zorg er dus voor dat de zoekwoorden, advertenties en landingspagina’s goed met elkaar overeenkomen. Liever extra advertentieteksten en groepen aanmaken. Dat bespaart je op de lange termijn.

Natuurlijk zijn er naast deze 10 tips nog veel meer goede tips te geven over hoe je een goede adwords campagne kunt opzetten en draaien. Lijkt het je toch te veel moeite of ben je bang dat het je niet alleen lukt? Neem dan contact met me op en we gaan onder het genot van een goed kop koffie kijken wat ik voor je kan betekenen.